Persbericht FEBEV - Ook vleessector lijdt onder framing en fake news

Brussel, 23 februari 2017 - Op 1 maart gaat de jaarlijkse “bewustwordingscampagne over de impact van onze voedingsgewoontes (lees: vleesconsumptie) op het milieu” van start. In Vlaanderen wordt Dagen Zonder Vlees sinds 2011 georganiseerd, in Wallonië gaat het om de allereerste editie.

Al dan niet toevallig, verschenen in de aanloop naar deze campagne enkele antivleesberichten in de pers. Een sereen, genuanceerd debat over vleesconsumptie wordt steeds moeilijker omdat sensationele titels de bovenhand krijgen: “Red het klimaat, eet geen biefstuk” (DS, 22/02), “Vleesimport brengt gevaarlijke bacteriën binnen” (DS, 23/02), en ook “Dagen Zonder Vlees”.

Om de impact van vleesproductie/vleesconsumptie op het milieu te duiden wordt daarenboven gegoocheld met foutieve cijfers over ecologische voetafdruk, waterverbruik en CO²-uitstoot. Zo worden bijvoorbeeld regenwater en landbouwgronden die fungeren als koolstofputten niet in rekening gebracht. De werkelijke milieu-impact van de vleesproductie ligt als gevolg hiervan een pak lager dan gepresenteerd wordt. Nergens ter wereld wordt immers zo efficiënt vlees geproduceerd als in België.

Uiteraard staat een afwisselend en gezond voedingspatroon voor niemand ter discussie. Lokaal geproduceerd vlees heeft hierin echter ook zijn plaats. Bovendien is dit beter voor het milieu en voor onze lokale landbouw. Een boodschap die gelukkig ook vervat zit in de campagne “Dagen Zonder Vlees”, maar door de campagnenaam overschaduwd wordt.

Slogans en het verspreiden van foutieve informatie brengen de Belgische vleessector echter nodeloos in diskrediet en voeden onterecht de negatieve perceptie ervan. Of hoe framing en fake news nooit veraf zijn wanneer het over vleesconsumptie gaat.

De Federatie van het Belgisch Vlees en telt 130 leden, slachthuizen en uitsnijderijen uit de drie gewesten. De leden van FEBEV vertegenwoordigen meer dan 90% van de Belgische omzet in de vleesindustrie. Meer info op www.febev.be. Bij vragen over dit persbericht, contacteer de gedelegeerd bestuurder van FEBEV, de heer Michael Gore: michael.gore@febev.be of 0476.525.181.